søndag den 16. februar 2014

5. træningsuge - tabt på gulvet

Som bekendt har jeg i et par uger været pænt plaget af det bøjede ribben. Mine løbeture har jeg dog kunnet overholde.

Lige indtil denne uge. I søndags efter løbeturen fik jeg så mange smerter på midten af ryggen i den store rygmuskel på venstre side af rygraden. Det var som om, der sad en nerve i klemme og som søndagen skred frem, blev det bare værre og værre. Min muskel var hård som en knytnæve. Tænker det er resultatet af at kompensere for smerterne i højre side.

Mandag tog jeg kontakt til min kiropraktor, der kunne tilbyde mig en tid tirsdag morgen. Jeg tænkte, at det nok var overflødigt, for det måtte da være gået væk. Men nej, tirsdag var jeg stadig lige forpint. Desværre turde kiropraktoren ikke at gøre så meget, da jeg jo stadig har "glæde" af mit bøjede ribben. Men han fik da knækket lidt i rygsøjlen. Og jeg kunne tage derfra med en ny tid fredag, en god strækøvelse og et "forbud" mod at løbe.

I løbet af onsdag og torsdag blev musklen i ryggen lidt mindre spændt, men jeg havde stadig meget svært ved statiske bevægelse. Det gik allerbedst, når jeg kunne gå. At sidde, at stå og til dels at ligge var forbundet med smerte og fastlåsthed. Samtidig har jeg kunnet mærke, at ribbenet er i bedring.

Så fredagens tid hos kiropraktoren blev udnyttet fuldt ud. Der var gode knæk både i nakke og ryg.

Lørdag var jeg så for første (og eneste) gang i denne uge ude at løbe en mindre tur. Det blev til 8,5 km i N2. Jeg mærkede kun lidt til mit ribben. Og ryggen er i bedring.

Nu mangler jeg så lige at få aftalt med min løbecoach, hvordan den kommende uges løbeprogram skal se ud. Fortsætter jeg bare, som om denne uges træning var gennemført, eller er jeg rykket én uge tilbage??




2 kommentarer:

  1. Intet program før du har en væsentlig forbedring i ryggen. Indtil da kan du dog godt løbe men kun i N1-2, 4-8km pr tur. Og du skal virkelig mærke efter fra gang til gang om det går bedre eller dårligere. Kun ved bedre kan du fortsætte med normal restitutionslængde mellem pas. Maks 3 pas pr uge. Og eventuelle rygøvelser kommer selvsagt i første række. // A

    SvarSlet
  2. Ih, hvor dejligt, at du kommenterer på min blog, Anders. Og tak for din sparring. Det går faktisk en del bedre med ryggen i dag - jeg vil dog følge dit råd til min løbetur i morgen tidlig og herefter afgøre, hvordan resten af ugens program skal se ud.

    SvarSlet